W skład zespołu specjalistów pracujących z dziećmi w ramach WWRD wchodzą:
- pedagog
- psycholog
- logopeda
- specjalista w zakresie integracji sensorycznej
- fizjoterapeuta
- inni specjaliści w zależności od potrzeb
CELE REALIZACJI WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
- Wczesne rozpoznanie niepełnosprawności dziecka i stymulowanie jego rozwoju aż do podjęcia nauki w szkole.
- Poznanie sytuacji dziecka i jego rodziny oraz świadczenie pomocy adekwatnej do jego potrzeb.
- Podjęcie systematycznego kompleksowego działania na rzecz rozwoju dziecka i poprawienia jego sytuacji życiowej.
ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ ZESPÓŁ SPECJALISTÓW W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
- wspieranie rodziców dzieci objętych programem WWR, pomoc w zaakceptowaniu trudnej dla nich sytuacji, udzielanie informacji o dziecku i jego trudnościach, przygotowanie materiałów z ćwiczeniami, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu;
- diagnoza funkcjonalna dziecka w zakresie funkcji poznawczych i społecznych oraz poznanie jego mocnych i słabych przeprowadzona na podstawie badań diagnostycznych, obserwacji i wywiadu z opiekunem dziecka;
- opracowanie indywidualnego programu pomocy dziecku; program ten powinien być dopasowany do możliwości dziecka i uwzględniać wiele różnych oddziaływań terapeutycznych.
FORMY I METODY PRACY Z DZIECKIEM I JEGO RODZINĄ W ZAKRESIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
Terapia obejmuje elementy różnych programów oraz wykorzystuje różnorodne metody i formy pracy z dzieckiem. Najczęściej wykorzystywane to:
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Metody i formy stymulacji sensorycznej
- Metoda behawioralna dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera
- Metoda zabawy niedyrektywnej
- Metoda pedagogiki zabawy
- Metoda krakowska Jagody Cieszyńskiej
- Gry i zabawy ogólnorozwojowe
- Alternatywne sposoby porozumiewania się z dziećmi niepełnosprawnymi
- Terapia psychologiczna
- Terapia logopedyczna
- Terapia pedagogiczna
- Terapia ręki
- Integracja sensoryczna
- Fizjoterapia