Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
zasady kwalifikacji do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zasady kwalifikacji
I. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
II. Dla kogo organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania?
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju przeznaczone są dla dzieci o nieprawidłowym rozwoju od 1roku życia do momentu podjęcia nauki szkolnej. Wczesne wspomaganie organizowane jest dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami.
III. Jaki jest cel i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Celem wczesnego wspomagania jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka.
Zadania wczesnego wspomagania:
ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu terapeutycznego,analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i rodzinie.
IV. Jakie są zasady przyjęcia dziecka na zajęciach wczesnego wspomagania?
Rodzice składają u Dyrektora szkoły wniosek/podanie o zorganizowanie zajęć oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka, wydaną przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną. Zajęcia prowadzone są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
V. Kto wchodzi w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka :
W skład zespołu wchodzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka:
specjalista w zakresie terapii pedagogicznej
logopeda
neurologopeda
psycholog
surdopedagog
fizjoterapeuta
specjalista w zakresie integracji sensorycznej
terapeuta gimnastyki korekcyjnej
VI. Jak wyglądają zajęcia?
Metody i treści zajęć dobierane są indywidualnie. Terapeuta pracuje z dzieckiem indywidualnie /na zajęciach obecny może być rodzic, gdy tego wymaga terapia. Cele programu realizowane są w różnych miejscach np.: przy stoliku, na podłodze,
Praca terapeutów omawiana jest z rodzicami. Uwzględniane są preferencje dziecka, jego zainteresowań oraz ulubione formy aktywności.
VII. Jakie metody stosowane są w ramach zajęć wczesnego wspomagania?
• behawioralne metody edukacji
• metoda Dobrego Startu prof. M.Bogdanowicz
• metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
• metoda symultaniczno-sekwencyjna J. Cieszyńskiej
• metoda Klanzy
• terapia zabawą
• metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej (PCS, Pictogram, Makaton, obrazki sensoryczne, zdjęcia)
• terapeutyczne programy multimedialne oraz trening umiejętności społecznych, muzykoterapia, bajkoterapia, integracja sensoryczna
• dogoterapia
• hipoterapia inne w zależności od potrzeb dziecka
Zadania realizowane w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w naszej placówce polegają na stymulowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej, których celem jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych, porozumiewania się, radzenia sobie z emocjami. Udział w zajęciach jest etapem przygotowującym dzieci do podjęcia nauki wszkole. Niewątpliwym atutem udziału dziecka w zajęciach wczesnego wspomagania w naszej szkole jest fakt, iż po ukończeniu etapu przedszkolnego może ono kontynuować naukę w naszej placówce, która posiada bogatą ofertę edukacyjną i terapeutyczną służącą dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nabór dzieci na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju trwa cały rok.
Kontakt Telefon : 17 242 68 52, 17 242 02 54
Fax : 17242 02 54
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Strona internetowa : http://www.sosw.lezajsk.pl
Jakie są zasady przyjęcia dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania?
Rodzice składają u Dyrektora szkoły wniosek/podanie o zorganizowanie zajęć oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka wydaną przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.
Zajęcia prowadzone są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.