Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
Terapia pedagog.
Terapia pedagogiczna
GABINET TERAPII PEDAGOGICZNEJ
opracowała:mgr A.Burek,mgr D.Zych
W Ośrodku funkcjonuje gabinet terapii pedagogicznej. Praca terapeuty polega na oddziaływaniu za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji. Terapia pedagogiczna jest interwencją wychowawczą, zmierzającą do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka. Celami szczegółowymi terapii są: stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Dla każdego dziecka tworzony jest indywidualny program terapii pedagogicznej na podstawie diagnozy wstępnej oraz zaleceń zawartych w orzeczeniach Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Głównymi celami programu są:
1. Usprawnianie zaburzonych funkcji istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
2. Usprawnianie czytania pod kątem techniki, tempa i poprawności.
3. Poprawa poziomu ortograficznego wypowiedzi pisemnych.
4. Podniesienie kompetencji językowych.
5. Wyciszanie negatywnych emocji u dzieci.
6. Przygotowanie uczniów do lepszego funkcjonowania psychospołecznego.
7. Pedagogizacja rodziców, przygotowanie ich do roli rodzica wspierającego dziecko.
Stosowane metody pracy:
1. Metody usprawniające procesy poznawcze.
2. Metody usprawniające funkcje analizatora wzrokowego.
3. Metody usprawniające funkcje analizatora słuchowego oraz pamięci słuchowej.
4. Metody usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową.
5. Metody usprawniające koordynację wzrokowo – słuchową.
6. Metody rozwijające sprawność ruchową i manualną.
7. Nauka czytania metodą sylabową.
8. Nauka poprawnej pisowni.
9. Nauka poprawnego wypowiadania się w formie pisemnej i ustnej.
10. Metody usprawniające umiejętności matematyczne.
11. Metody relaksacyjne.
12. Metody kształtujące umiejętności praktyczne
Gabinet terapii pedagogicznej wyposażony jest w niezbędne pomoce do prowadzenia zajęć:
1. Pomoce usprawniające funkcje percepcyjno – motoryczne:
- Karty pracy – „Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”
- „Perskie oko” – M. Podleśna
- Łamigłówka „Po sznurku do celu”
- Seria ćwiczeń Logiko primo” – pomoce edukacyjne w formie książeczek z różnych kategorii tematycznych.
- „Rysowanie po śladzie” – zestaw kart tematycznych.
- Gry edukacyjne „Gry na cały rok”
- Zestaw banknotów i monet „Ile płacę?”
- Pomoce manualne „Wyszywanki bez igły”
- Zestaw uczniowski do nauki matematyki
2. Pomoce do doskonalenia umiejętności czytania :
- „Skuteczne czytanie poprzez pisanie” - H. Świąder, B. Garbacka, L. Łabuda.
- „Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu „ – E. Kujawa, M. Kurzyna
- „Suwaki terapeutyczne” – I. Filipiak – Kudasik
- „Czytanie ze zrozumieniem” – D. Gmońska
3. Zestaw pomocy książkowych do nauki pisania:
- „Ortograffiti”- D. Chwastniewska, R. Czabaj,
- „Trening ortograficzny”- J. Głowacka
- „Detektyw ortografem” - M. Barańska
- „Kolorowanki ortograficzne – M. Hinz
- „Ortografia dla najmłodszych” – A. Suder
- „ Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych” – R..Z. Rutkowska
- „ Przygotowanie do nauki pisania” – M. Bogdanowicz
- „ Ćwiczenia kaligraficzne” – B. Garbacka, L. Łabuda, M. Garbacka, M. Garbacki
- „ I ty będziesz dobrze pisać” – B. Zakrzewska
- „ Od pętelki do literki” – R. Sobolewska
- Ortografia – twój sukces” – B. Zakszewska
4. Pomoce rozwijające sprawność ruchową i manualną:
- Pomoc dydaktyczna „Studnia Jakuba” - Uczy cierpliwości i zręczności, doskonali koncentrację uwagi. Składa się z 60 drewnianych drążków w sześciu kolorach o średnicy 10 mm i długości 180 mm oraz jednej drewnianej kostki z kolorowymi ściankami. Drążki służą do odtwarzania, poprzez układanie kształtów liter, cyfr, znaków, figur geometrycznych. Umożliwiają tworzenie wielu własnych gier, poprzez zliczanie, przyporządkowywanie kolorom wartości. Są doskonałym materiałem do zabaw: układania drążków jeden na drugim, budowania własnych konstrukcji, wystukiwania rytmów i wielu innych.
- Pomoc dydaktyczna „Mozaika” to zabawa edukacyjna przeznaczona dla dzieci i dorosłych od 3 do 100 lat. Rozwija twórcze umiejętności dziecka, ponieważ z klocków Mozaiki można komponować wiele wzorów, zróżnicowanych pod względem ilości, kształtu, koloru klocków i rodzaju figur geometrycznych. Służy doskonaleniu takich cech, jak: koncentracja, umiejętność analizowania, tworzenie logicznych struktur i kombinacji. W zabawie z Mozaiką podstawową wartość stanowi obserwowanie w połączeniu z manipulowaniem, możliwość obrysowywania i odwzorowywania. Mozaika to 40 drewnianych klocków, trójkątów i rombów: czerwonych, zielonych, niebieskich, żółtych i pomarańczowych.
- Pomoc dydaktyczna „Stonoga Agata” - to zabawa dla najmłodszych dzieci. Składa się z 18 pierścieni wykonanych z drewna o średnicy 35 mm, w 6 kolorach, do nawlekania na odpowiednio sztywny sznurek oraz drewnianej kostki z 6 kolorami umożliwiającej wiele gier. W zabawie ze Stonogą Agatą podstawową wartość stanowi obserwowanie w połączeniu z manipulowaniem. Stonoga Agata stanowi cenny materiał edukacyjny, którego zastosowanie ma skuteczny wpływ na rozwój twórczych umiejętności dziecka, ponieważ z poszczególnych klocków można komponować wiele kolorystycznych wzorów, zróżnicowanych pod względem ilości klocków, długości i koloru. Zabawa ze Stonogą Agatą daje możliwość dokonywania operacji myślowych, począwszy od prostego postrzegania na konkretach, poprzez porównywanie, wykrywanie różnic i podobieństw w wielkości, ilości i stosunkach przestrzennych, kończąc na łączeniu w grupy.
- Paleta Wyprawka Przedszkolaka i Pierwszoklasisty to praktyczny komplet na dobry początek, a w nim: Zestaw Kontrolny, czyli okrągła podstawa wykonana z drewna z 12 drewnianym klockami w 6 kolorach, 2 tarcze blanko oraz 12 tematycznych tarcz ze zbiorem zabaw dla dzieci od 6 lat, opartych na podstawowych założeniach programowych nauczania zintegrowanego:
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 20,
- łączenie w pary obrazków logicznie do siebie pasujących,
- rozpoznawanie i utrwalanie nazw zwierząt, owoców i warzyw,
- rozpoznawanie liter alfabetu – pierwsze litery nazw obrazków,
- łączenie sylab w proste wyrazy,
- łączenie wyrazów jednosylabowych z obrazkami.
- Pomoce dydaktyczne – Puzzle sylabowe, domina edukacyjne
-
- Pomoce multimedialne wspierające rozwój dziecka:
- Zestaw multimedialny „Alik” – rozwijający kreatywność, pamięć, talenty plastyczne i muzyczne, logiczne myślenie, umiejętności matematyczne.
- Program multimedialny „Moje pierwsze zabawy ze sztuką”
- Program multimedialny „Porusz umysł” – program ogólnorozwojowy dla dzieci.
- „Dźwięki wokół nas” – pomoc słuchowa CD
- „Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka „ p. M. Bogdanowicz– CD
- „Sam piszę i liczę” – program do nauki pisania i liczenia.
- Zestaw multimedialny do wspomagania rozwoju: ”Tosia cztery pory roku”.