Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
Sala doświadczania świata
Sala Doświadczania Świata
w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Leżajsku
Sala Doświadczania Świata jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Nawiązuje do prenatalnego środowiska życia człowieka i służy prowadzeniu terapii polisensorycznej. Podczas spotkań w sali terapeutycznej panuje specyficzna atmosfera relaksu i odprężenia, wytworzona za pomocą odpowiedniej muzyki, dźwięków, gry świateł oraz innych bodźców.
Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie. Odbiorcami tego typu terapii są osoby z upośledzeniem umysłowym, mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołem Downa, chorobą psychiczną, zaburzeniami mowy na tle nerwicowym. Seans w Sali jest doskonałym środkiem na depresje, nerwice, zaburzenia emocjonalne czy nadpobudliwość. To wyjątkowe miejsce pozwala tym, którzy jeszcze tego nie potrafią zacząć postrzegać świat i rozbudzać uśpione jeszcze zmysły.
W naszym ośrodku są to dwie wydzielone sale z zaciemnionymi oknami, podłoga wyłożona jest przyjemną w dotyku wykładziną w beżowym odcieniu, ściany w kolorze kości słoniowej. Pod sufitem zawieszone są lampy UV, oświetlające elementy, które pokryte są substancją świecącą w świetle UV.
Z prawej strony obok okna znajduje się tablica lustrzana, która wykorzystywana jest jako urządzenie uspokajające oraz skupiające uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Nieodłącznym elementem jest zestaw UV, zawierający detale reagujące na promienie UV, które rozwijają bystrość i spostrzeganie.
Naprzeciwko została umieszczona wyspa światłowodów. Jest to oaza spokoju i wyciszenia Daje ona możliwość tworzenia ciekawych przestrzeni. Światłowody mieniąc się i mrugając integrują i zachęcają do tworzenia ciekawych kompozycji, poprzez zmieniające się kolory dostarczają silnych wrażeń wzrokowych. Zwiększają koncentrację uwagi, wzbudzają zainteresowanie oraz chęć do działania (dotykania, chwytania). Sprzyjają także gromadzeniu nowych doświadczeń w zakresie percepcji dotykowej, wpływają na poprawę celowości i precyzji ruchów. Dzięki nim możliwa jest nauka przewidywania kolorów, rozwijania pamięci wzrokowej.
Kolumny wodne dostarczają silnych wrażeń wzrokowych (poruszające się w kolumnie, zmieniające kolor bąbelki), dotykowych (wibracje towarzyszące wydzielaniu się bąbelków oraz temperatura), słuchowych (specyficzny dźwięk włączonej kolumny i bulgoczącej wody, szmery, bulgotanie). Umożliwiają koncentrację uwagi oraz doskonalą umiejętność wodzenia wzrokiem. Kolumny wodne są otoczona z dwóch stron lustrami, co daje efekt nieskończonej przestrzeni.
Obok kolumny stoi łóżko wodne z podstawą muzyczną. Pozwala na wykonywanie ruchów oraz odczuwanie własnego ciała. Lekkie kołysanie wpływa na odprężenie, rozluźnia stawy i mięśnie, stymuluje równowagę. Uzupełnieniem wrażeń dotykowych i ruchowych są bodźce słuchowe chlupot wody, muzyka relaksacyjna. Łóżko wodne spełnia funkcję wyciszającą, uspokajającą, relaksacyjną i pobudzającą.
Obracanie się kuli wywołuje powstanie setek punkcików świetlnych, które powoli przesuwają się poprzez sufit, ściany i podłogę, stale zmieniając kolor.
Suchy basen – przeznaczony do rehabilitacji i relaksacji. Dostarcza bodźców dotykowych, rozluźnia mięśnie, stymuluje czucie całego ciała, poszczególnych jego części (poprzez masaż piłeczkami). Usprawnia motorykę małą oraz dużą, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Daje poczucie sprawstwa gdyż najmniejszy ruch powoduje przesuwanie się piłeczek oraz ich szelest a to z kolei zachęca do zabawy. Oprócz tego dostarcza bodźców wzrokowych (kolor) i słuchowych (szum przemieszczających się piłeczek) .
Wielu wrażeń dostarcza projektor kolorów i obrazów. Jego podstawowym celem jest uwrażliwianie zmysłu wzroku na bodźce wizualne, koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się na ścianie barwach i obrazach, rozwijanie kontroli nad pracą oczu, wyrabianie celowego spojrzenia w określone miejsce, umiejętności wodzenia wzrokiem za poruszającymi się obrazami. Pozwala także na wyszukiwanie powtarzających się sekwencji, rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową.
W wyposażeniu sali jest zestaw do aromaterapii. Oddziaływanie bodźców zapachowych na psychikę, stan samopoczucia jest jednym z elementów terapii, gdyż naturalne olejki eteryczne oddziaływają leczniczo (wąchanie, wdychanie i inhalacje).