SOSW

Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Jana Pawła II w Leżajsku

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
18

Sala doświadczania świata

Sala Doświadczania Świata
w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Leżajsku

 sds4Sala Doświadczania Świata jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Nawiązuje do prenatalnego środowiska życia człowieka i służy prowadzeniu terapii polisensorycznej. Podczas spotkań w sali terapeutycznej panuje specyficzna atmosfera relaksu i odprężenia, wytworzona za pomocą odpowiedniej muzyki, dźwięków, gry świateł oraz innych bodźców.

Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie. Odbiorcami tego typu terapii są osoby z upośledzeniem umysłowym, mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołem Downa, chorobą psychiczną, zaburzeniami mowy na tle nerwicowym. Seans w Sali jest doskonałym środkiem na depresje, nerwice, zaburzenia emocjonalne czy nadpobudliwość. To wyjątkowe miejsce pozwala tym, którzy jeszcze tego nie potrafią zacząć postrzegać świat i rozbudzać uśpione jeszcze zmysły.

W naszym ośrodku są to dwie wydzielone sale z zaciemnionymi oknami, podłoga wyłożona jest przyjemną w dotyku wykładziną w beżowym odcieniu, ściany w kolorze kości słoniowej. Pod sufitem zawieszone są lampy UV, oświetlające elementy, które pokryte są substancją świecącą w świetle UV.

Z prawej strony obok okna znajduje się tablica lustrzana, która wykorzystywana jest jako urządzenie uspokajające oraz skupiające uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Nieodłącznym elementem jest zestaw UV, zawierający detale reagujące na promienie UV, które rozwijają bystrość i spostrzeganie.

sds3Naprzeciwko została umieszczona wyspa światłowodów. Jest to oaza spokoju i wyciszenia Daje ona możliwość tworzenia ciekawych przestrzeni. Światłowody mieniąc się i mrugając integrują i zachęcają do tworzenia ciekawych kompozycji, poprzez zmieniające się kolory dostarczają silnych wrażeń wzrokowych. Zwiększają koncentrację uwagi, wzbudzają zainteresowanie oraz chęć do działania (dotykania, chwytania). Sprzyjają także gromadzeniu nowych doświadczeń               w zakresie percepcji dotykowej, wpływają na poprawę celowości i precyzji ruchów. Dzięki nim możliwa jest nauka przewidywania kolorów,  rozwijania pamięci wzrokowej.

Kolumny wodne dostarczają silnych wrażeń wzrokowych (poruszające się w kolumnie, zmieniające kolor bąbelki), dotykowych (wibracje towarzyszące wydzielaniu się bąbelków oraz temperatura), słuchowych (specyficzny dźwięk włączonej kolumny i bulgoczącej wody, szmery, bulgotanie). Umożliwiają koncentrację uwagi oraz doskonalą umiejętność wodzenia wzrokiem. Kolumny wodne są otoczona z dwóch stron lustrami, co daje efekt nieskończonej przestrzeni.

Obok kolumny stoi łóżko wodne z podstawą muzyczną. Pozwala na wykonywanie ruchów oraz odczuwanie własnego ciała. Lekkie kołysanie wpływa na odprężenie, rozluźnia stawy i mięśnie, stymuluje równowagę. Uzupełnieniem wrażeń dotykowych i ruchowych są bodźce słuchowe chlupot wody, muzyka relaksacyjna. Łóżko wodne spełnia funkcję wyciszającą, uspokajającą, relaksacyjną i pobudzającą.


W drugiej sali znajduje się kula obrotowa kręcąca się pod sufitem i oświetlona strumieniem światła. Daje ona wrażenie ogromnej przestrzeni. W terapii wykorzystywana jest do rozwijania percepcji wzrokowej.
Obracanie się kuli wywołuje powstanie setek punkcików świetlnych, które powoli przesuwają się poprzez sufit, ściany i podłogę, stale zmieniając kolor.

Suchy basen – przeznaczony do rehabilitacji i relaksacji. Dostarcza bodźców dotykowych,  rozluźnia mięśnie, stymuluje czucie całego ciała, poszczególnych jego części (poprzez masaż piłeczkami). Usprawnia motorykę małą oraz dużą, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Daje poczucie sprawstwa gdyż najmniejszy ruch powoduje przesuwanie się piłeczek oraz ich szelest a to z kolei zachęca do zabawy. Oprócz tego dostarcza bodźców wzrokowych (kolor) i słuchowych (szum przemieszczających się piłeczek)        .

Wielu wrażeń dostarcza projektor kolorów i obrazów. Jego podstawowym celem jest uwrażliwianie zmysłu wzroku na bodźce wizualne, koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się na ścianie barwach i obrazach, rozwijanie kontroli nad pracą oczu, wyrabianie celowego spojrzenia w określone miejsce, umiejętności wodzenia wzrokiem za poruszającymi się obrazami. Pozwala także na wyszukiwanie powtarzających się sekwencji, rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową.

W wyposażeniu sali jest zestaw do aromaterapii. Oddziaływanie bodźców zapachowych na psychikę, stan samopoczucia jest jednym z elementów terapii, gdyż naturalne olejki eteryczne oddziaływają leczniczo (wąchanie, wdychanie i inhalacje).

przygotowała: Elżbieta Włodarczyk

 

 

Sala polisensoryczna

 

sds5

Czytaj więcej...

Szukaj

Pokaz SOSW

6-latki w szkole

Nasz kanał Youtube

Analiza egzaminów