SOSW

Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Jana Pawła II w Leżajsku

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
12

Rodzice

LITEROWE SPOTKANIA - cz. 2

,, LITEROWE SPOTKANIA CZ. 2’’

             Mam nadzieję, że okres wakacji upłynął Państwu i dzieciom bezpiecznie. Chwile wypoczynku, z których korzystaliście niech na długo dodają sił. Wrzesień to czas powrotów i refleksji nad tym, co należy zrobić, by ten rok szkolny 2012/2013 był bezpieczny i szczęśliwy. Może podpowiedzią będzie druga części mojego autorskiego pomysłu ,,Literowe Spotkania’’. Dziękuję z góry za poświęcony czas i zachęcam do zapoznania się z treścią poniższego artykułu – psycholog Agnieszka Bańka.

L – jak łzy

            Drodzy Rodzice każdy z nas miewa momenty lepsze i gorsze w swoim życiu. Tak też nasi uczniowie, a Państwa dzieci. Należy pamiętać, że łzy są często wyrazem stanów, uczuć sytuacji, których dziecko doświadcza. Pozwólmy dzieciom na doświadczanie i wyrażanie różnych uczuć i emocji, które im towarzyszą. Trzeba jednak pamiętać, że rolą nas dorosłych jest nauczenie dzieci prawidłowego i właściwego wyrażania swoich uczuć. Rozmawiajmy z dziećmi, poświęcajmy im czas, bo stąd będą mogły czerpać wiedzę o świecie zarówno tym materialnym, jak i społecznym czy świecie emocji. Łzy są czasem oczyszczeniem, zwłaszcza w trudnych chwilach i doświadczeniach. Rodzice bądźcie obecni w ważnych momentach życia swoich dzieci, scala to rodzinę i daje poczucie jedności. Wyrażanie uczuć i emocji zarówno przez dzieci, jak i przez Was Rodziców buduje relację zaufania, opartą na szczerości i prawdzie. Dziecko ma miejsce i warunki, gdzie bezpiecznie i zdrowo może wzrastać.

M – jak miłość, Mama, motywacja

Wiadomo nie od dziś, że dziecko, które czuje się kochane ma poczucie bezpieczeństwa i lepiej się rozwija zarówno w sferze emocjonalnej, społecznej jak i intelektualnej. Miłość jest swoistego rodzaju motorem, który napędza do działania. Każdy człowiek mały i duży, a tym bardziej dziecko niepełnosprawne potrzebuje miłości. Takiej prawdziwej i szczerej, co wspiera, a nie wyręcza, wzmacnia, a nie podcina skrzydła, daje bezpieczeństwo, a nie strach i lęk. Prawdziwa miłość, to też stawiać wymagania i motywować innych do działania oraz stawiania czoła wyzwaniom. Dla dziecka pierwszym wzorem miłości są rodzice. To oni pierwsi pokazują mu świat. Miłość mamy jest niezastąpiona, jedyna w swoim rodzaju. Życzę wszystkim Mamom, by korzystały z tej radości wspólnych chwil z Waszymi dziećmi. Trzeba siły i wiary, cierpliwości i troski oraz dużo zrozumienia, by dobrze zajmować się dzieckiem, a tym bardziej dzieckiem niepełnosprawnym. Mamy pamiętajcie, Wasze dziecko chce być kochane takie, jakie jest, oczekuje od Was wsparcia
i zrozumienia, pochwał i wzmocnień, które pomagają mu każdego dnia. Miłość to też dawanie obowiązków na miarę możliwości - które uczą, a nie przytłaczają.

 

N – jak nauka

Człowiek uczy się całe życie. Trzeba o tym pamiętać, że szkoła to jedno miejsce nauki, a drugie to dom. Od Was Drodzy Rodzice zależy jak nauczycie swoje dzieci i przygotujecie do dorosłości. Już od najmłodszych lat zwracajcie uwagę, że jesteście pierwszymi nauczycielami – zarówno tego, co dobre, jak i złe. Warto zapamiętać, że nauka to nie tylko książki i zeszyty, ale wieloaspektowe poznawanie świata. Każda okazja jest dobra, by uczyć dziecko, by przekazywać mu wiedzę i różne umiejętności. Nauka jest pracą trudną, wymagającą ogromu cierpliwości, siły woli i chęci. Mając dziecko niepełnosprawne korzystajcie Państwo z różnych metod i sposobów, by uczyć Wasze dzieci. Nie tylko książka daje wiedzę, ale wszystko to, co otacza może być i jest najlepszym nauczycielem. Pamiętajmy nigdy nie wiemy, kiedy i czego możemy się nauczyć. Tak samo jest z dziećmi – twórzmy im okazje i możliwości do zdobywania wiedzy w sposób dopasowany do ich możliwości, zainteresowań i motywacji. Nauka może być zabawą, a zabawa nauką.

O – jak odpowiedzialność

W książce ,,Mały książę’’ jest wątek jak główny bohater mówi do lisa ,,Jesteś odpowiedzialny za to, co oswoiłeś’’. Każdego dnia na naszej drodze spotykamy różnych ludzi. Jedni cos nam mówią, drudzy tylko mignął, jeszcze inni goszczą w naszym życiu na dłużej. Nawiązują się przyjaźnie, znajomości i nić porozumienia, co zbliża ludzi. Stajemy się odpowiedzialni za kogoś, za siebie, za nasze słowa i czyny. Trzeba zawsze mądrze postępować, by nasze zachowanie lub postawa nie robiła innym szkody i krzywdy. Rodzice ponosicie szczególną odpowiedzialność za Wasze dzieci. Róbcie wszystko tak, by ich życie było bezpieczne i radosne. Odpowiedzialność to trudna, ale i przyjemna sprawa. Warto zwracać uwagę, co robimy, jak mówimy, jak postępujemy, by nasze życie było naprawdę nasze. Bierzmy odpowiedzialność zwłaszcza za osoby niepełnosprawne, które należy wspierać w pokonywaniu życiowych przeszkód i realizowaniu marzeń.

 

P – jak przyjaciel

            Przyjaciel jest osobą bardzo ważną. Jemu często mówimy największe swoje sekrety. Wiemy, że on jest i możemy na niego liczyć. Przyjaciel nas nie zawiedzie, akceptuje nas w pełni i chce naszego dobra. Warto budować takie relacje z swoim dzieckiem, w swojej rodzinie, by były one przyjacielskie. Tam gdzie ludzie się szanują, są sobie życzliwi i wspierają się można wspólnie wiele osiągnąć. Być przyjacielem dla swojego dziecka – wielu o tym marzy, innym się to udało. Zbudować taką relację z dzieckiem, mieć z nim więź, która wzmacnia i dodaje skrzydeł. Trudne to czasem być przyjacielem swojego dziecka, ale zapewniam wysiłek się opłaci. Wdzięczne dziecko, które nam ufa i powierza swoje sekrety to najlepsza nagroda za włożony rodzicielski trud i codzienną miłość.

 

R – rozmowa, rodzina.

            Wspólne rozmowy i czas spędzany razem jest bezcenny. Daje poczucie wspólnoty, jedności i zadowolenia. Rodzina uczy dziecko życia. Stąd najlepiej rozmawiać ze sobą najwięcej jak się da. Budowana na tym gruncie relacja jest silna i trwała. Rozmową – szczerą i otwartą można wiele zdziałać. Warto czasem poświęcić swój czas, wysłuchać innych, ale tez wypowiedzieć swoje zdanie. Rozmowa w rodzinie jest bardzo potrzebna, łączy jej członków, pozwala wymienić poglądy, mówić o swoich radościach i smutkach. Rozmawiajmy ze sobą jak najwięcej, bo drugi człowiek może być często dla nas skarbnica wiedzy. Rodzina, rodzice czy też opiekunowie prawni każdy jest zobowiązany dbać o swoich najbliższych. Szukać porozumienia, a nie zamykać się w swoich światach. Rozmowa ma moc i siłę, bywa wsparciem, a czasem trudnością. Rodzice rozmawiajcie jak najwięcej ze swoimi niepełnosprawnymi dziećmi, one pokażą Wam świat, który często gubimy w codzienności. Skoro rozmowa daje dużo obu osobom, to dlaczego z niej nie korzystać? Warto ze sobą rozmawiać, bo to ma same zalety. Rodzice rozmawiajcie ze swoimi pociechami, tylko tak możecie je poznać i zobaczyć ich sposób rozumienia świata.

  S – jak szkoła

 Szkoła to uczniowie, nauczyciele i Wy drodzyrodzice. Wspólnie wspierajmy każdego dnia Wasze dzieci, by mogły się rozwijać, wzmacniać i spełniać marzenia. Trzeba współpracy, by osiągnąć pełnię zadowolenia i podnieść poziom funkcjonowania dzieci. Szkoła uczy, ale uczy też dom. Działając razem można zwiększyć efekty pracy i w pełni kształtować młodych ludzi. Dziecko potrzebuje wiedzieć, że ludzi, którzy je otaczają pomagają mu wspólnie stawać się lepszym. Szkoła edukuje i wychowuje oraz pełni wiele innych funkcji. Zarówno celem szkoły jak i rodziny jest zapewnienie takich warunków dziecku, by mogło ono zdobywać wiedzę i nowe umiejętności w środowisku przyjaznym
i bezpiecznym.

 T – jak Tato, tolerancja

Rodzina to pierwsze miejsce nauki dla każdego dziecka. Rola rodziców jest stworzyć jak najlepsze warunki do tego, by dziecko zwłaszcza niepełnosprawne mogło wzrastać i rozwijać się. Każde dziecko powinno mieć skąd czerpać pozytywne wzorce zachowań, ważne, by mogło podpatrywać i uczyć zachowań społecznie aprobowanych. Wsparcie i miłość obojga rodziców jest dla dziecka wzmocnieniem, siłą i pokazuje, że może liczyć na najbliższe mu osoby. Drodzy ojcowie trzeba Waszej obecności w codziennym wychowywaniu dzieci. W rodzinie, gdzie rodzice otaczają dziecko miłością, wspierają je obydwoje i razem wychowują. Warto tu zacytować słowa z piosenki Arki Noego ,,mama to nie jest to samo co tato’’. Zachęcam Was Drodzy Ojcowie poświęcajcie jak najwięcej czasu swoim dzieciom, rozmawiajcie, przekazujcie wiedzę o świecie. Dziecko, które może liczyć na obydwoje rodziców czuje w sobie siłę, ma wsparcie, które pomaga mu pokonywać różne trudności. Dziecko mające dobry kontakt z obojgiem rodziców ma też poczucie bezpieczeństwa, tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania każdego człowieka.

T – jak tolerancja – dziecko z domu wynosi pewne wzorce, postawy i zachowania. Pamiętając o tym zwracajcie Państwo uwagę, czego uczycie swoich dzieci. Wdrażajcie im szacunek, zachęcajcie do akceptacji różnych aspektów współczesnego świata. Każdy człowiek zasługuje na godne traktowanie, wspieranie i niezależnie od swojej rasy, wyznania, narodowości, religii czy pochodzenia itd. Każdy człowiek zasługuje na akceptację, w tym Państwa dzieci, jako osoby niepełnosprawne wymagają wzmacniania i pomocy, życzliwości, a nie litości i obrazy. Usłyszane kiedyś słowa na długo zapadły mi w pamięci ,,tolerancja, to zgoda na niedoskonałość’’. Nikt z nas nie jest idealny, każdy ma swoje wady i zalety, jesteśmy tak różni, ale każdy z nas jest Człowiekiem i należy się mu szacunek. Uczmy wspólnie dzieci tolerancji, akceptacji inności, bo czasem ta inność tak wiele może nas nauczyć.

 

U – jak uczeń

 

            Bycie uczniem, to bardzo trudna sprawa. Nauczyciele ciągle coś wymagają, zadają zadania, uczą tylu nowych rzeczy, zachęcają do rozwijania zainteresowań. W szkole trzeba być uczniem, a często niejeden chłopiec czy dziewczynka chcieliby być zwyczajnie dzieckiem: psocić, broić, nie przejmować się nauką i zdobywaniem wiedzy. Każdy wiek ma swoje prawa. Pomóżmy wspólnie Państwa dzieciom, a naszym uczniom dobrze funkcjonować w szkole. Niech czas, który poświecą na naukę i wspólne bycie w grupie rówieśników w szkole przyniesie owoce w ich późniejszym życiu. Dokładajmy wszelkich starań, by dzieci skorzystały jak najwięcej z tego czasu zdobywania wiedzy i nauczyły się jak najwięcej. Działając razem dajemy dzieciom wsparcie, ale też dajemy mu wiedzę i umiejętności, jakie kiedyś mogą pomóc mu w życiu zapewniając poczucie szczęścia i zadowolenia. Dobrze byłoby, byśmy My nauczyciele razem z Wami rodzicami wspólnie pomagali rozwijać się młodym ludziom, tak, by w przyszłości ich życie było łatwiejsze i radośniejsze. Być uczniem jest trudno, ale można tak zrobić, by czas spędzony w szkole był niezapomniany i na długo pozostał w pamięci uczniów. Potrzebne jest jednak coś najważniejszego – systematyczna współpraca Was Rodziców ze szkołą, bo tylko działając razem uda nam się osiągać zaplanowane cele i sukcesy dla Państwa Dzieci. Stąd moja prośba – Drodzy Rodzice bądźcie aktywni i udzielajcie się w życiu naszego Ośrodka, dzięki Waszemu wsparciu nasza praca będzie dawała najlepsze efekty u Państwa dzieci.

 

W – jak wyjazdy, wycieczki

           

Człowiek uczy się całe życie, a najlepiej zapamiętuje to, co wzbudzi w nim jakieś emocje. Rodzice stwarzajcie dzieciom warunki, by mogły w każdej chwili życia uczyć się czegoś nowego. Ani szkoła, ani książki nie nauczą tak dobrze, jak doświadczenie czegoś przez Państwa dzieci. Wspólnie dokładajmy wszelkich starań, by mogły poznawać świat wieloma zmysłami. Każda okazja jest dobra, by czegoś nowego się nauczyć. Wykorzystujmy to w codziennej pracy dydaktyczno – wychowawczej zarówno my w szkole, jak i Wy w domach rodzinnych. Wyjazdy, wycieczki są doskonałą okazją do nauki różnych rzeczy. Nie muszą być to dalekie wyprawy. Pisząc wyjazdy, wycieczki mam na myśli jeden cel: niech Wasze dzieci poznają pod Waszym bezpiecznym okiem świat, który je otacza. Wyjście gdzieś, poza mury własnych domów i swoich światów jest szansą dla dzieci, zwłaszcza niepełnosprawnych nazdobywanie nowej wiedzy i umiejętności. Wycieczki są okazją dla osób niepełnosprawnych na integrację z innymi oraz stanowią doskonałe źródło wiedzy i informacji. Potwierdzeniem moich słów niech będzie cytat: ,,Powiesz – zapomnę, pokażesz – zapamiętam, przeżyję doświadczę – zrozumiem’’. Słowa te pokazują jak ważne jest,
by dzieci, ale też dorośli uczyli się przez własne doświadczenie, wtedy najlepiej zapamiętają.

Z – zdrowie

Państwo, jako rodzice uczycie dzieci zachowań prozdrowotnych, pokazujecie im,
co szkodzi, a co jest zdrowe. My nauczyciele swoją codzienną pracą staramy się wspierać, utrwalać i pokazywać młodym ludziom, że ich zdrowie jest dla nich najcenniejszym skarbem i należy o nie dbać. Szkoła podejmuje wiele działań, których celem jest budowanie właściwych postaw zdrowotnych u dzieci i młodzieży. Realizujemy różne programy, uczestniczymy w projektach, organizujemy kółka zainteresowań, rozmawiamy, przeprowadzamy lekcje tematyczne i wiele innych, by pokazać dzieciom jak ważne jest dbanie o zdrowie swoje i najbliższych osób.
Być Rodzicem nie jest łatwo, ale należy pamiętać, że nie jesteście Państwo sami w swoich działaniach. W miejscu tym pragnę gorąco zachęcić Państwa byście każdego dnia przyłączali się do naszych działań i inicjatyw na rzecz uczniów. Nagrodą za włożoną pracę i trud wychowywania młodych ludzi będą zdrowe, zadowolone i uśmiechnięte dzieci oraz Państwa i nasza satysfakcja, że poświęcony czas, każda chwila były warte wysiłku.

Na koniec życzę Państwu dużo sił i cierpliwości, wielu wspaniałych momentów na drodze bycia Rodzicem.

                                                                                                        Dziękuję
                                                                                                     psycholog – Agnieszka Bańka

 

„ Baw się i bądź bezpieczny”

„Baw się i bądź bezpieczny” to nazwa projektu edukacyjnego  UNICEF, objęta patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia. Kampania skierowana była do uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków.  Jej celem było przekazanie dzieciom wiedzy o tym jak dbać o bezpieczeństwo, unikać sytuacji ryzykownych i radzić sobie w sytuacjach, gdy dojedzie do wypadku.

W  miesiącach poprzedzających wakacje ( maj i czerwiec) staraliśmy się w optymalny sposób  przygotować naszych najmłodszych uczniów do bezpiecznego bawienia się i odpoczywania w różnych miejscach. W czasie zajęć lekcyjnych nauczyciele i wychowawcy  uczyli przewidywać  niebezpieczeństwa i zagrożenia. Dla uczniów zorganizowano prezentację multimedialną, której celem było uporządkowanie i podsumowanie wiadomości na temat  unikania zagrożeń. Dzieci brały udział w konkursie plastycznym i konkursie tematycznym. Bawiły się na imprezach szkolnych zorganizowanych na placu zabaw. Brały udział w wycieczce do Straży Pożarnej i Posterunku Policji. Mamy nadzieję , że nasze starania w zakresie  wyposażenia  dzieci w wiedzę  na temat dbania o swoje bezpieczeństwo, pozwolą cieszyć się  wszystkim udanymi i bezpiecznymi wakacjami.

Jednak  to w dużej mierze od opiekunów dzieci zależy ich bezpieczeństwo. Małe doświadczenie życiowe, niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z problemami oraz niewykształcone zachowania w trudnych, niecodziennych sytuacjach powodują, że dzieci pozostają bardzo często w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia - są bezradne wobec rodzących się problemów. Potrzebują stałego nadzoru i wsparcia dorosłych.  Apelujemy do wszystkich rodziców i opiekunów o stworzenie dzieciom warunków bezpiecznej zabawy i wypoczynku. Zwracamy się prośbą o baczną obserwację miejsc, w których bawią się dzieci. Prosimy o zaangażowanie i przekazywanie sygnałów o niebezpiecznych placach zabaw, niezabezpieczonych kąpieliskach,  źle oznakowanych przejściach dla pieszych i innych nieprawidłowościach  do lokalnych władz lub do naszej szkoły. Wspólnie działając osiągniemy zamierzony cel jakim jest  zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

W imieniu dyrekcji Ośrodka i wszystkich pracowników życzę udanego letniego wypoczynku.

koordynator projektu  Sabina Pikor

PS. Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom, którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenia i wzięli udział  imprezie „Dzień Szkoły bez Przemocy” Dziękujemy wszystkim za wysłuchanie prelekcji przygotowanej przez panią psycholog i policjanta oraz za wypełnienie ankiety.

Wywiadówka ogólnoszkolna w dniu 05.06.2012 r.

  1. Powitanie rodziców oraz przedstawienie planu Dnia Szkoły bez Przemocy organizowanego w dniu 5 czerwca 2012 roku w ramach uczestnictwa naszej Placówki w Programie Społecznym Szkoła bez Przemocy oraz przypomnienie zasad i założeń, na jakich opiera się idea Szkoły bez Przemocy.
  2. Przemówienie pani dyrektor Bożeny Garbackiej, którego celem było przedstawienie różnych działań i inicjatyw podejmowanych przez pracowników SOSW w Leżajsku na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, prezentacja oferty edukacyjnej i bazy lokalowej oraz planowanych inicjatyw na rzecz uczniów.
  3. Prelekcja Funkcjonariusza Policji p. Adama Kopacza ph.,, Bezpieczeństwo dzieci
    i młodzieży troską nas wszystkich’’, omówienie zasad bezpiecznego postępowania
    w szkole i poza nią m.in. w okresie wakacyjnym.
  4. Przedstawienie rodzicom celów i założeń Projektu Edukacyjnego UNICEF ,,Baw się i bądź bezpieczny’’, którego uczestnikiem i realizatorem działań jest nasza Placówka.
  5. Wypełnienie przez rodziców ankiet zredagowanych przez UNICEF dotyczących zbadania poziomu wiedzy rodziców o bezpieczeństwie dzieci. Panel dyskusyjny – wymiana doświadczeń i informacji o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży pomiędzy rodzicami i nauczycielami. Rozdanie rodzicom pisemnych informacji pokazujących zasady właściwego dbania o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży – opracowane przez UNICEF.
  6. Referat dla rodziców pt. ,,Dziecko w świecie mediów’’ wygłoszony przez psychologa p. D. Zych.
  7. Multimedialna prezentacja dla rodziców ,, Osiągnięcia uczniów SOSW w Leżajsku – II półrocze roku szkolnego 2011/2012’’ przygotowana przez psychologów: p. A. Bańkę, p. D. Zych.
  8. Poczęstunek przygotowany przez uczniów klas ZSZ oraz SPdP; rozgrywki sportowe uczniów, rodziców, nauczycieli, wspólne grillowanie w altance szkolnej w ramach Dnia Szkoły bez Przemocy.
  9. Spotkania indywidualne rodziców z wychowawcami klas, omówienie postępów w nauce dzieci oraz uzyskanych ocen z zachowania.

Szkolny zestaw podręczników 2012/2013

SZKOLNY ZESTAW PODRĘCZNIKÓW
2012/2013

 SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZY

w LEŻAJSKU

 

ikona_pdf

ikona_worda2

Pobierz zestaw podręczników w formacie pdf lub worda klikając w powyższe ikony.

Godziny przyjęć w sprawach uczniów

INFORMACJA

TERMIN- GODZINY PRZYJĘĆ W SPRAWACH UCZNIÓW

DZIEŃ

GODZINA

KADRA OŚRODKA

w każdy poniedziałek

8 00 – 900

Pani Dyrektor  B. Garbacka

Pani Wicedyrektor I. Urbańska

Pani Wicedyrektor  G.Wanat

pierwszy piątek miesiąca 

12 30 – 13 30

dyżury dyrekcji, nauczycieli, wychowawców, specjalistów

w każdy poniedziałek

8 15 – 8 50

10 05 – 11 05

psycholog A. Bańka

pedagog szkolny E. Posturzyńska

w każdy piątek

11 00 – 13 00

13 15 – 14 00

psycholog A. Bańka

pedagog  szkolny E. Posturzyńska

Szukaj

Pośw. sztandaru

Nad. imienia - cz. 1

Nad. imienia - cz. 2

Nad. imienia - cz. 3

Pokaz SOSW

Nasz kanał Youtube

6-latki w szkole

Pozostałe

Analiza egzaminów