SOSW

Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Jana Pawła II w Leżajsku

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
12

Oddziały autystyczne

Słodziaki z 3 PA

19Jak ten czas płynie… Niedawno rozpoczęliśmy nowy rok szkolny, a już za kilka dni spotkamy się z Mikołajem. Troszkę się pozmieniało w naszej klasie. Mamy nowego kolegę Mateusza. Już się zaaklimatyzował i wniósł sporo energii do naszej małej wspólnoty.
We wrześniu wzięliśmy udział w spływie kajakowym po rzece Tanwi. Było super! Piękna pogoda, nauka wiosłowania, wyścigi kajakami i wspólne pieczenie kiełbasek. Było również sprzątanie lasu, w którym udział wzięli Mateusz i Kacper. Zuzi i Piotrowi zdrowie nie dopisało. W październiku pozytywnych przeżyć dostarczył nam wyjazd do Teatru Maska w Rzeszowie. Obejrzeliśmy spektakl pt.: Dokąd pędzisz koniku? To było ciekawe przeżycie. Później zwiedziliśmy muzeum lalek. Ileż ich było! I jakie różne! W ostatnim dniu października wybraliśmy się na cmentarz. Zapaliliśmy znicze na grobach żołnierzy poległych w II wojnie światowej.

Czytaj więcej...

Dlaczego warto?

W 2012 roku w naszej placówce troje dzieci rozpoczęło edukację w I klasie dla uczniów z autyzmem w normie intelektualnej. Praca z dzieckiem z całościowym zaburzeniem rozwoju nie była dla nas nowością. Od lat bowiem uczniowie z autyzmem są częścią naszej społeczności i dobrze się z nią integrują. Nowością i niewiadomą była klasa utworzona dla uczniów autystycznych w normie intelektualnej. Dzieci te najczęściej trafiają do przedszkoli i szkół masowych. Trzy rodziny pokonały opory związane z etykietą „szkoły specjalnej” i ich dzieci zaczęły pisać nową kartę w historii naszej placówki. Dzisiaj weszli już w kolejny etap edukacyjny. Magda jest uczennicą klasy V zaś Michał i Filip uczniami klasy IV. W międzyczasie do chłopców dołączyła nowa koleżanka - Weronika.
W ślad za tymi odważnymi rodzicami poszli następni. W roku szkolnym 2014/2015 roczne przygotowanie do szkoły rozpoczęły kolejne dzieci, które dzisiaj są już uczniami klasy II. Piotr i Kacper są z nami czwarty rok. Przed kilkoma miesiącami dołączyła do nich Zuzia – uczennica III klasy. W ostatnich dniach kolejna koleżanka – Wiktoria.

Początki były trudne zarówno dla chłopców, którzy nie komunikowali się z otoczeniem, jak i dla nauczycieli oraz osób asystujących. Chłopcy z wielkim bólem przełamywali opory w otwieraniu się na otaczające ich nowe twarze i doświadczenia. My uczyliśmy się czytać każdy ich komunikat – krzyk, uśmiech, wydawane odgłosy. Tworzyliśmy naszą mikrospołeczność, relacje i więzi. Piotr, ze względu na odległość domu od szkoły, został objęty opieką całodobową. Początkowo tęsknił w milczeniu. Zrytmizowane życie tej grupy uczniów, przewidywalność i troskliwa opieka zrobiły swoje. Któregoś dnia, podczas kończącej się wycieczki, mocno poniosły go emocje. Chwycił mikrofon znajdujący się w autokarze i powiedział :”Było super!” Na kimś, kto każdego dnia słyszy szczebiot swojego dziecka, nie robi to większego wrażenia. Dla dzieciaków i wychowawców to był mały cud i najcenniejsza nagroda. Piotrek z własnej inicjatywy niespodziewanie przemówił i to w towarzystwie 40 osób. Uwielbia muzykę i eksperymenty. Jest mistrzem ortografii. Kacper jest nieustraszony i odważny w pokonywaniu toru przeszkód, wspinaniu, pływaniu i jeździe na rowerze. Nie zostawi nieukończonego zadania. Potrafi się cieszyć całym sobą, czasami w najmniej spodziewanych momentach. Zuzia – nasza asertywna szczebiotka wzbogaciła nas odwagą wypowiedzi. Niewiarygodne doświadczenie dla chłopców. Ona jest odważna! Mówi! Oprócz tego tworzy niesamowite historie i zapisuje je w notatnikach. Taki nasz promyk słońca. Z Wiktorią dopiero się poznajemy, ale już widać „żywe srebro”.
Te dwie grupy rodziców i uczniów przetarły szlak. Obecnie dzieci z całościowym zaburzeniem rozwoju uczestniczą również w zajęciach oddziałów przedszkolnych. Odnalazły się w grupach. Troskliwą opieką otaczają je nie tylko panie, ale również koleżanki i koledzy. Spośród kilkorga dzieci, które trafiły do nas, bądź trafią w najbliższym czasie, większość uczęszczała do szkoły masowej. W naszej ofercie znajduje się także propozycja dla dzieci w młodszym wieku przedszkolnym, u których dopiero orzeczono całościowe zaburzenie rozwojowe, bądź innego rodzaju niepełnosprawność. Mogą one uczestniczyć w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Dlaczego warto pomyśleć o naszej placówce?
W żadnej szkole masowej nie znajdziecie Państwo tak bogatej oferty zajęć rewalidacyjnych: logopedia, integracja sensoryczna, terapia pedagogiczna, terapia polisensoryczna, gimnastyka korekcyjna, dogoterapia, hipoterapia, trening umiejętności prospołecznych, terapia muzyczna. Przewagą naszej placówki jest również liczebność klas. W przypadku uczniów z całościowym zaburzeniem rozwoju, maksymalna liczba uczniów w klasie to 4 osoby. Nad całością czuwa nauczyciel i osoba wspomagająca. Nauczyciele naszej placówki są nie tylko specjalistami przedmiotowymi, ale również oligofrenopedagogami. Dysponujemy specjalistami w zakresie edukacji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Kolejni nauczyciele zdobyli i zdobywają kwalifikacje do pracy z dzieckiem autystycznym. Następnym atutem jest możliwość wydłużenia etapu edukacyjnego. Decyzję taką podejmuje się biorąc pod uwagę indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w nabywaniu umiejętności i zdobywaniu wiedzy określonej przez podstawę programową poszczególnych etapów edukacyjnych. Decyzję zostawiamy Państwu.

Poznajcie naszą gromadkę: Zuzia, Kacperek, Piotruś, pani Ania i pani Ola.

001 001
002 002
003 003
004 004
005 005
006 006
007 007
008 008
009 009
010 010
011 011
012 012
013 013
014 014
015 015
016 016
017 017
018 018
019 019
020 020
021 021
022 022
023 023
024 024
025 025

 

Klasa dla dzieci z autyzmem w SOSW w Leżajsku

oddz_aut_01Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju.

Ze względu na specyficzne potrzeby uczniów z autyzmem, których funkcjonowanie oraz wykorzystanie potencjału rozwojowego zależy od indywidualnego doboru treści kształcenia, elastycznego dostosowania metod pracy oraz form terapii  we wrześniu 2012 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Leżajsku została utworzona klasa  dla dzieci z autyzmem w normie intelektualnej. W takim oddziale nie może być więcej niż czworo dzieci, gdyż wymagają one stałego wsparcia i pomocy w realizowaniu stawianych przed nimi zadań. W naszej klasie jest troje dzieci w wieku od 6 do 9 lat: Filip, Michał i Magda. Są wyjątkowymi ale wymagającymi uczniami, którzy chcą się uczyć, chcą lepiej zrozumieć i poznać świat, w którym żyją. Wymagają jednak od nauczyciela trochę innego podejścia do sposobu uczenia ich.

Dzieci mają specjalnie przygotowaną salę lekcyjną, którą urządzono po wskazówkach rodziców i psychologów. Pracują w oparciu o indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne, które dostosowane zostały do ich możliwości psychofizycznych. Terapię wspierają liczne zajęcia rewalidacyjne: logopedia, integracja sensoryczna, terapia polisensoryczna w Sali doświadczania świata, zajęcia psychoterapeutyczne, gimnastyka korekcyjna oraz dogoterapia.

 

przygotowała Elżbieta Włodarczyk

Czytaj więcej...

Szukaj

Pośw. sztandaru

Nad. imienia - cz. 1

Nad. imienia - cz. 2

Nad. imienia - cz. 3

Pokaz SOSW

Nasz kanał Youtube

6-latki w szkole

Pozostałe

Analiza egzaminów