Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
PLAN PRACY SZKOLNEGO KOŁA LIGI OCHRONY PRZYRODY
Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody skupia młodzież która:
- dba o przyrodę
- jest miłośnikiem zwierząt domowych i leśnych
- bierze udział w wycieczkach przyrodniczych
- troszczy się o otaczającą nas przyrodę
- zbiera karmę na zimowe dokarmianie zwierząt
- zimą pomaga zwierzętom – dokarmia
- chętnie bierze udział w organizacji konkursów o tematyce przyrodniczej
- uczestniczy w akcjach „Sprzątanie Świata” i „Dzień Ziemi”
Cele pracy z uczniami:
- Poznanie podstawowych pojęć z zakresu ochrony przyrody.
- Obserwacja zjawisk zachodzących w środowisku i ocena stanu przyrody najbliższej okolicy.
- Poznanie sposobów ochrony przyrody.
- Uświadomienie odpowiedzialności za stan przyrody najbliższej okolicy, domu i szkoły.
- Wdrażanie właściwego modelu życia, w którym człowiek współistnieje ze środowiskiem, a nie niszczy go.
- Wyjaśnienie związków między elementami przyrody, a człowiekiem i jego działalnością.
- Określenie sposobów prowadzących do polepszenia stanu środowiska najbliższej okolicy, domu, szkoły.
- Wnioskowanie na podstawie danych zebranych w wyniku obserwacji.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji.
- Umiejętność współpracy z instytucjami zajmującymi się ochroną przyrody.
Lp |
miesiąc |
tematy do realizacji |
treści programowe |
1. |
wrzesień |
# spotkanie organizacyjne # przyjęcie nowych członków # przygotowanie do akcji „Sprzątanie świata” # edukacja ekologiczna |
- informacje organizacyjne - wyjaśnienie pojęcia: ekologia -dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych między działalnością człowieka a stanem środowiska - dostrzeganie wokół siebie miejsc korzystnie i niekorzystnie zmienionych przez człowieka |
2. |
październik |
# nawiązanie współpracy z Kołem Łowieckim „DZIK” w Leżajsku # zaplanowanie miejsc ustawienia karmników dla ptaków # przeprowadzenie pogadanki „ Ocieplamy psie budy” |
- działalność Kół Łowieckich mająca na celu ochronę przyrody - rola człowieka w podtrzymaniu populacji ginących gatunków ptactwa - prawa zwierząt; czego oczekują od właściciela ? |
3. |
listopad |
# zbiórka karmy na zimowe dokarmianie ptaków # zbiórka karmy na zimowe dokarmianie zwierzyny czarnej i płowej # zawieszenie karmników # wykonanie budek dla kuropatw # wykonanie podsypów dla bażantów |
- rola i znaczenie ptaków w życiu człowieka - pozytywna działalność dzików w lesie - zapotrzebowanie pokarmowe dzikiej zwierzyny zimą - jakie ptaki zimują, a jakie przylatują ? |
4. |
grudzień |
# zbiórka karmy na zimowe dokarmianie zwierzyny # wykładanie karmy dla ptaków # wykładanie karmy dla zwierzyny czarnej i płowej # drzewko choinkowe – wycinać czy nie wycinać ? |
- wartości odżywcze zgromadzonej karmy dla ptaków - poznajemy duże zwierzęta leśne - jak szybko rosną drzewa ? - omówienie wpływu tradycji na zachowania ludzi |
5. |
styczeń |
# zbiórka karmy na zimowe dokarmianie zwierząt # wykładanie karmy
|
- sposoby przechowywania karmy w lesie ( magazyno- paśniki) - rozpoznawanie tropów zwierzyny ( śladów )
|
6. |
luty |
# wykładanie karmy # przygotowanie materiału do wykonania budek lęgowych dla ptaków
|
- wykorzystanie odpadów drzewnych (desek, listewek) - poznanie różnych gatunków ptaków zamieszkujących nasze okolice
|
7. |
marzec |
# zawieszenie budek lęgowych dla ptaków # przeprowadzenie pogadanki „ Dlaczego nie wolno wypalać suchych traw ostrężyn i nieużytków” |
- poznanie gatunków ptaków chronionych w Polsce - podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody - zapobieganie bezmyślnemu zabijaniu zwierząt, uświadamianie tego problemu ludziom mieszkającym na wioskach |
8. |
kwiecień |
# przygotowanie do udziału w obchodach „ Dnia Ziemi” # przejście ścieżki edukacyjnej usytuowanej w leżajskim lesie
|
- ocena stanu środowiska - działania na rzecz ochrony środowiska - „ Szlaki natury szlakami kultury” |
9. |
maj |
# wycieczka do Rezerwatu Kołacznia # wycieczka do Rezerwatu Las Klasztorny
|
- geneza powstania rezerwatów - wiadomości o „różaneczniku żółtym” - wiadomości o „naturalnym lesie mieszanym”
|
10. |
czerwiec |
# wycieczka do Ogrodu Botanicznego w Bolestraszycach # wycieczka do siedliska bobrów # podsumowanie całorocznej pracy – ognisko w plenerze |
- wyjaśnienie pojęcia „ ARBORETUM ” - poznanie nowych gatunków roślin wymagających specjalistycznej pielęgnacji - warunki życia, pożywienie i zalety dla najbliższego środowiska wynikające z bytowania bobrów - poznanie miejsc, w których można palić ogniska |