SOSW

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Leżajsku

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

„Śladami Jana Pawła II – Wielkiego Polaka!”

beskid sadecki 21To hasło, które przyświecało dwudniowej wycieczce w Beskid Sądecki w dniach 19 i 20.09.2017r. zorganizowanej dla grupy wychowanków naszego Ośrodka. Organizatorem wyjazdu był Pan Radosław Bieńkowski wraz z Paniami: Katarzyną Suszyło i Edytą Dolecką.
Wycieczka odbyła się w ramach projektu, którego realizacja była możliwa w związku ze zgłoszeniem naszej placówki do programu „Wolontariat jest super", realizowanego przez Fundację BGK im. J.K. Steczkowskiego z siedzibą w Warszawie. Złożony wniosek został pomyślnie rozpatrzony i tym samym mogliśmy ruszyć w poszukiwaniu śladów obecności Św. Jana Pawła II naszego patrona na Ziemi Sądeckiej.

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu, w którym przenieśliśmy się do schyłku XIX i początków XX wieku. Odtworzona w sposób perfekcyjny zabudowa wraz z wyposażeniem różnych zakładów usługowych typowego małego miasteczka z terenów dawnej Galicji oddaje doskonale klimat tamtej epoki. Tuż obok znajduje się również muzeum wsi sądeckiej. Tam napotykamy pierwsze ślady Św. Jana Pawła II – stary drewniany dom, w którym jeszcze jako Karol Wojtyła arcybiskup krakowski gościł na przyjęciu weselnym córki swojej przyjaciółki z czasów okupacji.
Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Ołtarza Papieskiego w Starym Sączu z przyległym do niego małym muzeum. Przepiękna drewniana budowla w stylu podhalańskim robi na oglądających duże wrażenie. To właśnie tu pamiętnego dnia 16.06.1999r. podczas kolejnej pielgrzymki do Ojczyzny po skończonej Mszy Św. papież gawędząc z tłumnie zgromadzonymi wiernymi wspominał z sentymentem swoje młodzieńcze wędrówki po górach Beskidu Sądeckiego. Nie mając zapewne tego świadomości wyznaczył wówczas szlak, który po latach stał się tzw. „Szlakiem papieskim", tak często i chętnie odwiedzanym przez turystów. Był to dla nas bardzo ważny moment, ponieważ w programie naszego wyjazdu mieliśmy również zaplanowaną wędrówkę Szlakiem Papieskim. Resztę popołudnia spędziliśmy w Krynicy Zdroju. I tu zdobyliśmy nasz pierwszy szczyt w Beskidzie Sądeckim: Jaworzynę Krynicką (1114 m n.p.m.) wjeżdżając na niego kolejką gondolową. Pobyt w Krynicy zakończyliśmy wizytą w Pijalni Wód Zdrojowych, gdzie każdy dla kurażu spróbował wody z miejscowych źródeł leczniczych. Nie dla wszystkich było to przyjemne doświadczenie! (jedna z wód o nazwie Zuber ma szczególny smak i zapach nasycony różnymi związkami siarki!). Na nocleg przyjechaliśmy do Piwnicznej Zdroju pięknie położonej miejscowości w samym sercu Beskidów.
W drugim dniu pobytu wyruszyliśmy na prawdziwą górską wędrówkę wspomnianym już Szlakiem Papieskim. Celem naszej wyprawy była góra Niemcowa. Tego dnia towarzyszyli nam wolontariusze z Fundacji, którzy specjalnie dla nas przyjechali z Warszawy. Choć pogoda nie pozwalała ze względu na zachmurzenie na podziwianie pięknych krajobrazów to jednak humor dopisywał wszystkim. I było coś jeszcze – przez cały czas wędrowania czuliśmy obecność naszego patrona Św. Jana Pawła II, który podobnie jak my przemierzał kiedyś te same górskie ścieżki. Było to dla wszystkich niezwykłe przeżycie. Naszą wędrówkę zakończyliśmy przy kościele parafialnym w Piwnicznej Zdroju, gdzie kiedyś przed laty Karol Wojtyła jako młody ksiądz odprawiał kilkakrotnie Mszę Św. Mieści się tam również wspaniały ogród z placem rekreacyjnym, przy którym stoi pomnik naszego nieodżałowanego papieża. Tam uroczyście zakończyliśmy nasze dwudniowe poszukiwania śladów Ojca Świętego. Była to podróż sentymentalna, która na długo pozostanie nam w pamięci.
Za te mile i ciekawie spędzone chwile jeszcze raz serdecznie dziękujemy naszym darczyńcom w imieniu wszystkich wychowanków naszego Ośrodka.