WWRD
Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
Projekty europejskie
Erasmus+
Comenius
Comenius w ośrodku
Belgijska Wizyta programu ERASMUS plus.
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Jana Pawła II w Leżajsku realizuje projekt zatytułowany „Thinking Globally, Learning Together” –„Myśląc globalnie uczymy się razem” w ramach programu Erasmus plus. Siedem szkół kształcenia specjalnego z Wielkiej Brytania, Belgii, Turcji, Hiszpanii, Rumunii i Bułgarii współpracuje ze sobą w celu udoskonalenia własnych metod pracy oraz poznania innowacyjnych rozwiązań w zakresie rewalidacji uczniów z różnorodnymi niepełnosprawnościami. W drugim semestrze roku szkolnego 2016/2017 zaplanowano między innymi dwie wizyty projektowe w Belgii i Wielkiej Brytanii.
W dniach 24-28 kwietnia 2017r. delegacja nauczycieli wraz z kadrą kierowniczą wzięła udział w pięciodniowym szkoleniu zorganizowanym na terenie placówki GO! SBSO Nutica w Belgii.Pięciodniowe spotkanie było okazją do poznania specyfiki pracy szkoły oraz nauczycieli kształcących uczniów z autyzmem na poziomie gimnazjum i szkoły zawodowej.
Placówka posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie edukacji dziećmi i młodzieży z autyzmem. W trakcie szkoleń mieliśmy możliwość uczestnictwa w ćwiczeniach praktycznych umożliwiających nam wejście do świata dziecka autystycznego, poznanie problemów, które mogą pojawiać się w życiu codziennym. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu doświadczyli jak z pozoru proste i oczywiste sytuacje w autystycznym świecie mogą być niezrozumiałe, często trudne do pokonania, zaakceptowania.
Szkoła belgijska dostosowuje zajęcia i przedmioty umożliwiając maksymalny rozwój i optymalne funkcjonowanie uczniów w społeczeństwie, przygotowuje do podjęcia pracy zawodowej min. w branży informatycznej, kartograficznej, elektronicznej. Uczestnicy wizyty projektowej wzięli udział w zajęciach praktycznych, na które szkoła kieruje uczniów do pozaszkolnych małych zakładów: na farmę zwierząt czy do pracowni gastronomicznych, elektronicznych oraz majsterkowania i wie innych. Uczniowie nabywają tam umiejętności potrzebne do funkcjonowania w życiu dorosłym.
Kolejne szkolenie dotyczyło organizacji warunków pracy podczas zajęć lekcyjnych z uwzględnieniem zaburzeń uczniów, ich indywidualnych potrzeb oraz niepełnosprawności. Doświadczenie to umożliwiło nam refleksję w zakresie „porządku klasowego” a także pozwoliło wyjść ze schematów, którymi kierujemy się podczas pracy dydaktycznej. Zmiana myślenia oraz sposobu postępowania w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu jest podstawą zmiany na lepsze.
Organizatorzy przygotowali wiele dodatkowych atrakcji, takich jak zwiedzanie zabytkowego miasteczka Turnhout. Wzięliśmy udział w zajęciach wspinaczki górskiej w centrum młodzieżowym JAP. Dodatkowo mieliśmy okazję odwiedzić stolicę prowincji - miasto Antwerpię. Większość uczestników wycieczki pierwszy raz brała udział w tzw. Miejskim golfie - podziwialiśmy architekturę i zabytki z kijem golfowym.
W ostatnim dniu pobytu uczestniczyliśmy w warsztatowej formie szkolenia n.t. „Programy indywidualne uczniów i ich praktyczne zastosowanie w trakcie roku szkolnego”. Każda ze szkół przygotowała krótką prezentację dzięki której zapoznaliśmy się z działaniami podejmowanymi przez partnerów w celu podniesienia poziomu funkcjonowania uczniów oraz zwiększenia ich szans edukacyjnych poprzez stosowanie zróżnicowanych metod pracy na zajęciach szkolnych i rewalidacyjnych
Wizyta projektowa w Belgii była dla nas wyjątkowym przeżyciem, każde takie wydarzenie pozwala na indywidualny rozwój każdego z uczestników, ubogaca i zmienia stereotypowe myślenie oraz pozwala czerpać wiedzę z doświadczenia innych a tym samym udoskonalać własną codzienną pracę.